Blog

De 24-uurs Waterstof Challenge

Praktijkervaring met waterstofmobiliteit

Op vrijdagmiddag 20 september vertrok een team van drie KWR-onderzoekers en een collega van de Provincie Utrecht om deel te nemen aan de 24-uurs Waterstof Challenge. In dit jaarlijkse evenement gaan teams met een waterstofauto 24 uur op pad, waarbij ze onderweg punten verzamelen bij aangewezen checkpoints en praktijkervaring opdoen in de waterstofmobiliteit. Het draait niet alleen om het afleggen van kilometers, maar vooral om het delen van inzichten: van tanken tot plannen, van techniek tot infrastructuur. Dit evenement brengt pioniers uit verschillende werkvelden samen en maakt zichtbaar wat al mogelijk is met waterstof en waar nog kansen liggen.

Leren door te doen

De deelname van KWR aan de challenge is een manier om via de praktijk te leren en te ervaren hoe het is om op waterstof te rijden. Deze ervaring sluit aan bij het bredere werk van KWR binnen het project Life New Hyts, waarin een gehele waterstofketen is gerealiseerd in Nieuwegein: van lokale productie en distributie tot toepassing in het wegvervoer en mobiele werktuigen. Tijdens de challenge is er natuurlijk getankt bij het Greenpoint tankstation Hysolar dat in het kader van dit traject gerealiseerd is op het terrein van Jos Scholman. Maar daarnaast moest er ook getankt worden in België en zelfs Frankrijk, wat waardevolle inzichten opleverde in hoe de waterstoftransitie in buurlanden zich voltrekt. Een mooi voorbeeld hiervan is dat in Parijs sinds de Olympische spelen maar liefst 500 taxi’s op waterstof rijden. Binnen de ring van Parijs kunnen deze taxi’s terecht bij acht waterstoftankstations, wat laat zien hoe snel de infrastructuur zich daar ontwikkelt.

Daarnaast deden de onderzoekers nog een aantal andere waardevolle inzichten op:

  • Betaalinfrastructuur tijdens tanken: Een uniforme methode om te kunnen tanken in de verschillende landen ontbreekt. Elk land, en soms ook elk tankstation, hanteert zijn eigen betaalsysteem waar verschillende tankpassen voor nodig zijn. Veel waterstoftankstations geven aan in de toekomst een gestandaardiseerd betaalsysteem te willen invoeren. Dit zal het gebruiksgemak aanzienlijk vergroten.
  • Beschikbaarheid tankstations: Tankstations kunnen onverwacht buiten gebruik zijn, ondanks deze wel op ‘beschikbaar’ staan in de H2live-app . Het advies wanneer je rijdt op waterstof: plan vooruit en houd rekening met alternatieve locaties.
  • Ervaring met tanken: Ondanks vertrouwen in de techniek blijft het tanken van waterstof een nieuwe ervaring, wat het aanvankelijk wat spannend maakt. Echter lijkt het tankproces sterk op dat van benzine en kun je binnen enkele minuten weer verder. Een opvallend verschil is dat de tanktuit bij regenachtig weer door de lage temperatuur tijdelijk kan vastvriezen. Een simpele oplossing is om een doekje mee te nemen en de tanktuit vooraf droog te maken.
  • Comfort en ruim bereik waterstofauto: De Hyundai Nexo reed comfortabel en had een ruime actieradius van over de 600 km. Ruim voldoende om met meerdere rijders lange afstanden te kunnen afleggen.

Relevantie voor de watersector

Groene waterstof begint en eindigt bij water. Voor de productie van waterstof via elektrolyse is zuiver water nodig, een grondstof die in Nederland grotendeels afkomstig is uit bronnen beheerd door drinkwaterbedrijven, waterschappen en provincies. De verwachte opschaling van waterstofproductie roept dan ook vragen op: waar komt het benodigde water vandaan en welke impact heeft dit op het huidige watersysteem?

Deze vragen raken direct aan het werkveld van KWR. Binnen de expertisegroep Energie en Circulaire Systemen (ECS) wordt onder meer onderzoek gedaan naar onderwerpen die zowel water als energie raken. Water speelt daarin meerdere rollen:

  1. van grondstof voor waterstof,
  2. naar energiedrager in warmtenetten,
  3. tot medium voor warmte-koudeopslag en meer.

Bovendien vergt het zuiveren en distribueren van al het drinkwater dat in Nederland wordt gebruikt een grote hoeveelheid elektriciteit (ongeveer 1 procent van het totale Nederlandse elektriciteitsgebruik). ECS onderzoekt hoe deze koppelingen tussen water en energie optimaal en duurzaam kunnen worden ingericht.

De deelname aan de Waterstof Challenge bood een waardevolle gelegenheid om praktijkervaring op te doen en in contact te komen met pioniers uit andere sectoren. Juist deze sectoroverstijgende samenwerking is belangrijk om de energietransitie integraal te benaderen die ook de drinkwatersector raakt. Door actief te leren in de praktijk en verbinding te zoeken met andere domeinen, willen de onderzoekers bijdragen aan een toekomst waarin energie en water niet los van elkaar worden gezien, maar als samenhangend systeem.

thumbnail_IMG_1134
Het KWR-team tijdens de Waterstof Challenge, bij aankomst in Parijs.
thumbnail_IMG_1113
Tanken bij tankstation Hysolar op steenworpafstand van het waterkwartier ter Nieuwegein.
250919_WaterstofChallenge_HQ_123
Het KWR-team samen met een collega van de Provincie Utrecht aan de start van de Waterstof Challenge op het provinciehuis in Utrecht.
thumbnail_IMG_1134
thumbnail_IMG_1113
250919_WaterstofChallenge_HQ_123

 

delen