Nieuws

Met nieuwe app Water-kennis kunnen gebruikers interactief hun waterbewustzijn vergroten

Wandelend over KWR-terrein leren over water dankzij ULTIMATE

Op 7 maart heeft KWR de location-based app Water-kennis gelanceerd. Deze interactieve mobiele app, ontwikkeld in samenwerking met de Technisch-natuurwetenschappelijke Universiteit van Noorwegen (NTNU) als onderdeel van het Europese ULTIMATE-project, heeft als doel om mensen op een laagdrempelige manier bewust te maken van duurzaam waterbeheer en –gebruik.

Raül Glotzbach, onderzoeker bij KWR: “We willen in Water-kennis op een speelse manier het Nederlandse watersysteem uitleggen. Waar komt het water vandaan, wat doen we met water en wat gebeurt er met water voordat het teruggaat naar het systeem? We willen mensen hierover laten nadenken.”

Gamified experience voor een breed publiek

Gebruikers van de app beginnen met een virtueel waterbudget van 120 liter: het gemiddelde dagelijkse watergebruik van een Nederlander. Gebruikers worden geleid naar verschillende locaties rondom het KWR-gebouw, waar ze opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden.

Joep van den Broeke, ook KWR-onderzoeker bij KWR, vertelt: “We hebben geprobeerd om de app zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een breed publiek, met nadruk op jongeren. Daarom hebben we gekozen voor een gamified experience. We laten mensen zo op een laagdrempelige en speelse manier kennismaken met waar hun drinkwater vandaan komt. Tegelijkertijd laten we zien waar we bij KWR aan werken.”

Door vragen correct te beantwoorden en opdrachten in de app te volbrengen, wordt bepaald hoeveel waterbudget de spelers aan het einde van het spel overhouden; geven ze onjuiste antwoorden, dan verliezen ze een deel van hun budget. Aan het einde van het spel moeten de spelers dan kiezen hoe ze het water dat ze hebben overgehouden van de 120 liter zouden gebruiken: gaan ze douchen of willen ze de was doen? Dit helpt hen meer inzicht te krijgen in watergebruik.

Afbeelding 1. Water-kennis is ontwikkeld als onderdeel van ULTIMATE

Water-kennis onderdeel van het ULTIMATE project

Water-kennis is een resultaat van ULTIMATE, een door de EU gefinancierd project, en is van één van de drie case-studies waarbij een IMX (Immersive Media Experience) doorgevoerd wordt. De ontwikkeling van de Water-kennis app is een samenwerking tussen de NTNU en KWR. NTNU heeft geholpen met het ontwerpproces van de IMX en heeft de Water-kennis app gebouwd.

Andrew Perkis, de projectleider aan de NTNU, vertelt: “Immersive media zijn een verzamelnaam voor technologieën (virtual reality, augmented reality en mixed reality) die een unieke wereld proberen na te bootsen met digitale simulaties: zo creëer je een gevoel van totale onderdompeling in de ervaring.”

Verder ontwikkelen

Tijdens de lancering op 7 maart, waarbij KWR-medewerkers de app hebben mogen testen, waren de eerste reacties positief. Andrew Perkis: “Ik zag veel mensen samenwerken, fanatiek bezig zijn en lachen. Dit toont voor mij aan dat de app potentieel heeft om een leuke, leerzame ervaring te bieden die verandering teweeg kan brengen.”

Deze positieve geluiden werden bevestigd tijdens een reflectiesessie na de lancering. De spelers gaven aan dat “de app een betere manier leek om te leren over water” en dat “de boodschap beter overkwam”.

Wel waren er enkele aandachtspunten: “De vragen waren niet altijd even duidelijk” en “het spel ging soms te snel door”. De gebruikers vonden het echter wel leuk om met een groep bezig te zijn, waardeerden de grappige elementen in het spel en vonden het een leuke manier om te bewegen en ondertussen kennis op te doen.

De komende 8 maanden gaan KWR en NTNU samen de app verder ontwikkelen en kijken ze wat de impact is van de Water-kennis app op gebruikers.

De app is te downloaden in de App Store en Google Play Store.  

Afbeelding 2. Water-kennis is in samenwerking ontwikkeld bij een team van KWR en NTNU

 

Water-kennis is ontwikkeld als onderdeel van project ULTIMATE. Dit project ontvangt financiering vanuit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie (grant agreement nr. 869318)

delen